ספר החוקים של עולם הגלישה

Blog

גלישה, אתיקה ומה שבניהם

זה לא סוד שענף הגלישה תפס תאוצה בשנים האחרונות והפך לפופולארי מאוד. הפופלאריות של הענף מאפשרת לנו מצד אחד להינות מהיצע אדיר של גלשנים מכל הסוגים, יעדים חדשים לטיולי גלישה ועוד מגוון יתרונות, אך מנגד מאלצת אותנו להתרגל ולהתמודד עם מרחב גלישה צפוף ומגוון מהרגיל. 

הצפיפות במים מורגשת כאן בישראל אך היא איננה נחלתנו בלבד. כמעט בכל מקום אליו תסעו לגלוש, בין אם מדובר בטיול גלישה לסרילנקה, חופשת גלישה במלדיבים, או באלי סביר שתצטרכו להבין איך מתמודדים עם כמויות האנשים במים (כי בחוץ אנחנו יותר מתורגלים בלהסתדר). הבנת החוקים, גם אם הם לא כתובים ואין רשות שתפקידה לאכוף אותם חשובה מאין כמוהה. קודם כל היא שומרת עלינו בריאים ושלמים, ומעבר לכך, היא שתקבע איזה מן שגרירים אנחנו בטיול הגלישה הבא שלנו.

זה ברור שהכי כיף להגשים חלומות, לצאת לטיול גלישה, ללמוד לגלוש, לרקוד על הגלים, להינות עם חברים, לנצח את הטבע. הכל טוב ויפה, גלישה זה בהחלט ספורט של מלכים אשר מעניק לגולש הרבה כלים חיוניים להתמודדות עם החיים וכל מה שנלווה אליהם במשך הדרך. ספורט הגלישה תופס תאוצה בעולם ו״מעגל הגולשים״ מתרחב מיום ליום, כולם רוצים להיות שזופים, בכושר שיא, כולם רוצים לדעת לתפוס גלים בעצמם ולהפגין את כישוריהם מול הסובבים אותם במים. כגולש- מתחיל או מנוסה, להגיע לספוט חדש או ליעד חדש תמיד ילווה בחששות או בפחדים כאלה או אחרים, החשש והפחד בדר״כ נובעים מחוסר התמצאות או מחסור היכרות הגולשים במים והסביבה, תמיד יהיה חיוני ללכת לפי הקודים החברתיים ונורמות הגלישה על מנת להסתדר ולהינות מסשן הגלישה. 

דגשים שיעזרו לכולם לחלוק את הפיק בצורה מכבדת ובטוחה: 

#התנהגו כאנשים ״קלים״ לעיכול, אדיבים ובעלי פרופיל נמוך

הגלישה תוביל את הגולש/ת למקומות שונים ברחבי העולם, בין אם מדובר בחופי המדינה בה גדלתם או לחילופין יעדים אקזוטים שונים. ברגע שהגעתם למקום זר, חשוב מאוד לשמור על כללי התנהגות, במידה ותבחרו ״להתבלט״ קיים סיכוי ששמתם לעצמכם ״רגל״ ומצב זה יוביל לסיטואציות לא נעימות במהלך הגלישה.  

#בחרו את המיקום הנח ביותר עבורכם לגלוש בו 

או במילים אחרות, תיהיו כנים עם עצמכם בנוגע לרמתכם. חלק מהחופים מציעים גלים תלולים, מהירים, חזקים ומידיי פעם גם צינוריים, מצד שני, חלק מהחופים מציעים גלים נמוכים, שמנים, איטיים שיכולים להישבר לאורך מרחק רב. חשוב מאוד להתבונן על נקודת הגלישה ולהבין איפה תיהיה הנקודה המושלמת עבורך להעביר את הסשן- מרחק החתירה והנתיב הבטוח ביותר לפיק ( חשוב לבחור מסלול חתירה אידאלי לפיק- מסלול שלא יסכן או יפריע לאף אחד כאשר הוא גולש על הגל, בדר״כ מסלול כזה יהיה מסביב לנקודת הגלישה), מיקום נח לגלישה- שלא יהיה עמוס בגולשים נוספים ושלא יהיה בקרבת בתי ספר לגלישה. 

#אל תרדו גלים לגולשים אחרים

כגולשים מתחילים או כגולשים מנוסים, המטרה של כולם תיהיה לגלוש ולהינות ועדיף שיהיו כמה שיותר שעות מים. כולם רוצים לתפוס בדר״כ את אותו הגל אבל רק לגולש אחד תיהיה את האפשרות ואת הזכות להינות מהגל. איך יודעים למי שייך הגל? בגלישה כמו בחיים, תמיד חשוב לכבד את הסובבים אותך כדי לקבל כבוד בחזרה. זכות הגל תינתן אך ורק לגולש שחותר בקרבת הפיק (הנקודה בגל שנשברת ראשונה). כך למעשה, אם הגל נשבר שמאלה, הגולש עם הקדימות לגל יהיה הגולש מימינכם, בעוד שאם הגל נשבר ימינה, הגולש עם העדיפות יהיה לשמלאכם. חשוב לאמץ את היכולת לסרוק את הסביבה עם המבט בזמן החתירה לגל על מנת למנוע הפרעות.

#איך להימנע מגולשים שיורדים לך גלים ? 

כל גולש, בזמן כזה או אחר, בטעות או בכוונה, יירד לגולש אחר את הגל. מצב מסוכן שעדיף למנוע, ברגע שגולש מפריע לחברו על הגל, מצב זה יכול להיגרר לסיטואציות שכולם מעדיפים להימנע מהם. יש להימנע ממצבים כאלה באמצעות מספר אלמנטים חשובים: יש לשמור על קשר עין עם כל הסובבים אותך במים, יש לפתוח ערוץ תקשורת עם הגולשים מסביבך ( קריאת ״שלום״ או ״בוקר טוב״ לסובבים אותך, תתחיל את הסשן ברגל ימין) 

#אל תיהיו נחשים 

״נחש״ או ״חזיר״ או כינויים אחרים של חיות תמיד יופנו לכיוון גולשים שמתנהגים בצורה מזלזלת כלפי הסובבים אותם. ״נחש״- מצב שבוא חברך או גולש לידך מבין שהגל הבא שיגיע, יגיע לכיוון שלך ולך תינתן הזכות לתפוס אותו, ה״נחש״ מייצר לעצמו מצב בו הוא עוקף את  בעל הזכות בלי שישים לב וחותר לגל לאחר שמיקם את עצמו בצורה שמפריעה לגולש הראשון בתור. 
״חזיר״ כינוי זה בדר״כ יופנה לגולש (בין אם הוא גולש טוב או גולש מקצוען) שהחליט להיכנס לסשן עם מצב רוח מלחמתי ולקחת לכולם את הגלים- יהיו מצבים שהגלים יהיו באמת שלו והוא יהיה במיקום הנכון לקחתם אותם ויהיו גם הרבה פעמים שהוא פשוט יחתור מסביב לגולשים, יעקוף ויגנוב להם את הגלים כמו ״חזיר״ שלא יודע שובע. 

#לעולם אל תשחררו את הגלשן

הים הוא חלק מהטבע, אין לנו אפשרות לשלוט בו או אפילו להבין מה יקרה עוד כמה דקות. הים יכול לתפוס אותנו לא מוכנים, הגיוני שמצב כזה יקרה- אחריותכם המלאה למנוע מצבים כאלה בסשנים ! אסור לתת לסשן או לגלים להפתיע אותכם.  ברגע שיגיע גל גדול ויתפוס אותכם לא מוכנים- ברירת המחדל תיהיה לשחרר את הגלשן ולצלול מתחת לגל או מתחת לסט הגלים שהגיעו, מצבים מסוג זה יהוו סכנה עבור כל הגולשים שנמצאים בקרבת מקום- הליש ימתח והגלשן יפגע באחד מהגולשים, הליש יקרע | ישתחרר והגלשן יעוף על כמה גולשים בדרך לחוף + הגולש נשאר בלי כלי ציפה- מצב בו הוא מסכן את עצמו וגם את הסובבים אותו. מסקנה: חשוב להיות מודעים ליכולות שלכם כגולשים, חשוב לבחור את הימים (מלחמות) בהם תרצו לקחת חלק בגלישה, חשוב מאוד לבדוק את הציוד לפני כל סשן גלישה. 

#לחתור בצורה רחבה ביחס לגולשים בפיק

תמיד יהיה קל לעקוב אחרי הגולש התותח שתופס את כל הגלים ולהיצמד אליו, בתקווה שהמזל שיש לו ידבק אליכם קצת ותוכלו לתפוס את הסט הבא, נכון, זה בהחלט רעיון שימושי לימים צפופים שבהם הגלים לא מגיעים בתדירות גבוהה אבל זה בהחלט יהיה הרעיון הגרוע ביותר ליישם בכל סשן. שחותרים בצורה צמודה ומנסים לתפוס את הגלים של שאר הגולשים במים- זהו מתכון לאסון ! כדי להימנע מחיכוחים מיותרים, תמיד עדיף לחתור לכיוון האיזורים השקטים בפיק, עדיף להימנע מחתירה על גל ביחד עם עוד גולש, עדיף לחתור חזרה לפיק בצורה רחבה של תפריע לשאר הגולשים לגלוש על הגלים או לחתור חזרה לפיק.

#תקשורת

כגולשים וכבני אדם, לכל מקום אשר תגיעו, בכל מקום אשר תגלושו או תנפושו תמיד חשוב לתקשר עם הסובבים אותכם, בבר או במסיבה במים או על החוף, תמיד חשוב להיות חביבים על ה״בריות״, לזרוק ״היי״ פה ״אלוהה״ שם תמיד יעזור לכם להתחבב על הסובבים, דלתות יפתחו בצורה יותר מהירה.

#כבדו את המקומיים

המקומיים הם האנשים שגדלו במקום, שפוקדים את המקום מידי יום, שדואגים למקום במידה וקרה ומשהו, חוגגים במקום במידה ויש סיבה למסיבה. המקומיים יכולים להיות הח׳ברה בעיר השכנה או הח׳ברה במדינה בצד השני של הגלובוס, בכל מקרה חשוב להבין שלכל מקום אשר תגיעו לא יהיה המקום הטבעי שלכם ושם חובת ההוכחה תיהיה עליכם. יש להתנהג בצורה בוגרת ומכבדת ולוותר על מצבים שמלכתכילה לא בטוח שהם מגיעים לכם או עשויים להיתפס בעין שלילית על ידי המקומיים.

#אם פישלתם, תגידו סליחה..

החיים לא מושלמים, יכול לקרות מצב שפישלתם, הכי חשוב להיות בוגרים, להבין את הסיטואציה אליה נקלעתם. הכי חשוב והכי פשט
לבקש ס ל י ח ה – לוודא שהכל טוב, כך תוכלו להמשיך להינות מהסשן מבלי לחשוש או לצבור קרדיט שלילי.

כן כן, הרשימה ארוכה, קשה לזכור הכל ולשנן מילה במילה, אין ממש צורך ! לאט לאט עם הזמן הטקסט הזה יהפוך לחלק מכם, בתור גולשים תלמדו לקבל השראה וסיפוק אחרי כל סשן גלישה, אלה הם אלמנטים שאי אפשר לקנות בחנות וגם ממש קשה לייצר בדרכים אחרות, במידה וזה חשוב לכם כמו שזה חשוב לנו אתם תיהיו גולשים מן השורה הראשונה, גולשים שמכבדים את הצד האתי של הגלישה כמו שהם מכבדים את בני משפחתיהם יהפכו לאנשים טובים יותר וכך נוכל לגלוש ולהינות בלי חשש ממריבות או אי הבנות.

כמו שדוראין פאסקוביץ אמר פעם: אם כולם יגלשו, לא יהיו מלחמות.

יש לכם עוד טיפ לגלישה מכבדת ובטוחה שלא הכנסנו לכתבה? כתבו לנו