חלקי הגלשן ואיך לשאת אותו נכון

Blog

סדרת כתבות על סרטוני הדרכת הגלישה של גלובל סרף

בסדרת הכתבות הבאה ננתח לעומק את סרטוני ההדרכה שיצרנו במיוחד עבורכם ונעבור על הדגשים החשובים שיעזרו לכם לפתח את יכולות הגלישה שלכם. נתחיל מהטיפים הבסיסיים ביותר עד לדגשים יותר מתקדמים כמו טכניקה נכונה בעת ביצוע פניות ותרגילים על הגל.
ראשית, חשוב לציין שכל אחד יכול לגלוש. התחושה של להיות במים, רק אתם והגלשן, לחכות לגל המתאים, לחתור אליו בעצמכם ולהצליח לגלוש עליו היא בהחלט יוצאת דופן. השילוב של פעילות גופנית תוך כדי חיבור חזק לטבע הופכת את הגלישה לספורט ייחודי שסוחף אחריו מיליונים מסביב לעולם. כמו מרבית ענפי הספורט האחרים גם גלישה זהו ספורט שדורש תרגול, התמדה ורכישה של כלים וטכניקה בסיסית.

הדרכה מספר 1 – מבנה הגלשן ואיך לשאת אותו נכון

למעשה בשביל לגלוש אנחנו צריכים גלשן. יש מגוון סוגים של גלשנים המתאימים לצרכים, סגנונות ותנאי ים שונים. אך יש מספר מונחים שנשארים קבועים כאשר אנחנו מדברים על גלשנים. הדוגמא שבסרטון נעשית באמצעות גלשן לימוד 'סופט'.
גלשני לימוד נקראים סופטים משום שהחומר ממנו עשוי הגלשן רך יותר בהשוואה לגלשנים למתקדמים. המשטח הרך מספק לנו הגנה מפני מכות / פציעות במידה ונופלים על הגלשן בפעמים הראשונות. בנוסף, גלשני הלימוד מאופיינים לרוב במידות גדולות (אורך / רוחב / עובי) מה שמייצר 'נפח' גבוה לגלשן וכתוצאה מכך יכולת ציפה גבוהה שתעזור לנו בצעדים הראשונים שלנו במים.

חלקי הגלשן

החרטום – החלק הקדמי של הגלשן. באנגלית נקרא NOSE וזה למעשה האף של הגלשן. החרטום בנוי בצורה קעורה כך שהקצה שלו ישאר מחוץ למים בזמן שאנחנו חותרים על הגלשן ומנסים לתפוס גל.

זנב – החלק האחורי של הגלשן. באנגלית נקרא TAIL. לגלשנים שונים זנבות בצורות שונות ומגוונות, החלק מסיומת עגולה, טרפזית, קטום או בצורת יהלום. לכל אחת מהצורות השפעה מעט שונה על האופן בו הגלשן יחתוך את פני המים ויגיב לשינויי כיוון.

הריילים – המעטפת החיצונית של הגלשן. הריילים יכולים להיות עבים / דקים, חדים / קהים וצורתם תשפיע על הזרימה הטבעית של הגלשן במים.

המשטח העליון / דק – באנגלית Deck – אזור זה מתייחס לכל המשטח עליו אנחנו שוכבים / עומדים בזמן שאנחנו גולשים.

משטח תחתון – מתייחס לכל המשטח שבא במגע עם המים בזמן הגלישה. גם המשטח התחתון יכול להגיע במספר תצורות שישפיעו על ההידרו-דינמיות של הגלשן.

החרבות – ההגה של הגלשן. החברות הן מה שגורם לגלשן לנוע קדימה על פני המים. בזמן הגלישה, כאשר לגלשן יש מהירות, החרבות חותכות את המים ומאפשרות לגלשן לנוע קדימה ביציבות יחסית. אם לא היו לנו חרבות, הגלשן היה מחליק ונע לכל הכיוונים במקום לשמור על הוקטור קדימה. מבנה החרבות הוא כזה שמאפשר להן לנוע רק בכיוון אחד והן תמיד ישאפו לנוע בכיוון הזה.

הליש – רצועה / חבל שיוצא מהגלשן ונקשר לנו לרגל. הלישים עשויים לרוב פלסטיק / סיליקון שמספקים מצד אחד גמישות ועמידות מהצד השני על מנת שלא יקרוס תחת עצמת הגלים. הליש מאפשר לנו להיות מחוברים לגלשן ולא לאבד אותו אם הוא מתשחרר לנו מהידיים או אם נפלנו ממנו. הליש ארוך יחסית וזאת על מנת שלא לסכן אותנו בפגיעה חוזרת של הגלשן אחרי שנפלנו מהגל והליש נמתח. מכיוון ששחרור הגלשן ומתיחה של הליש יכולה להיות מסוכנת לסובבים אתכם, זו הזמנות מעולה לעבור לחלק הבא של נשיאת הגלשן בצורה בטוחה.

איך לשאת את הגלשן?

השלב הראשון בו חשוב לשים לב לאופן בו אנחנו מחזיקים את הגלשן הוא עוד מחוץ למים. הגלשן תופס מקום במרחב, בעיקר גלשני לימוד בשל גודלם ויש לקחת זאת בחשבון כאשר סוחבים את הגלשן. כאשר רוצים ללכת עם הגלשן ביד יש למקם את הגלשן מתחת לבית השחי של היד החזקה כאשר החרטום פונה לכיוון התנועה והחרבות כלפי הגוף. כאשר רוצים לשנות כיוון, יש לזכור שגלשן שאורכו כמעט 2 מטרים או יותר מסתובב יחד איתכם. לכן, יש לבדוק שאין שום דבר סביבכם בו הגלשן יכול לפגוע. אם קיים חשש לפגוע במשהו, תנסו להרים את הגלשן כך שהחרטום יפנה כלפי מעלה, הפעולה הזאת תצמצם את הנפח שהגלשן תופס במרחב ותאפשר לכם לתמרן עם הגלשן ביד גם במקומות בהם לא תוכלו להתהלך איתו לאורכו.

השלב הבא בו חשוב לדעת איך להתנהל עם הגלשן הוא בכניסה הראשונית ביותר למים. בשלב הזה אתם צפויים להיתקל בגלי 'קצף' שכבר נשברו ועליכם לעבור אותם עם הגלשן על מנת להגיע לנקודה בה את רוצים לחכות לגלים. גלי הקצף יכולים להיות חזקים ואם לא נדע איך לאחוז בגלשן אנו עלולים להסתכן בפציעה עצמית או לפגוע באחרים.

יש להיכנס למים כאשר הגלשן נמצא לצידי הגוף והידיים אוחזות בגלשן לרוחבו. אם אתם לא מצליחים להקיף את רוחב הגלשן עם היד כאשר אתם מחזיקים את הגלשן במרכז, תנסו למצוא נקודת אחיזה בחלק הקדמי / אחורי יותר איפה שהגלשן צר יותר. ברגע שמגיע מולכם גל, תנסו להרים את החרטום מעבר לגל כדי שהגלשן יוכל להחליק לצד השני של הגל בקלות מבלי להיגרר אחורה. חשוב לשמור על זווית ל 90 מעלות בין הגלשן לגלים שמגיעים על מנת שהגלשן יעבור חלק. אם תנסו לשים את הגלשן מקביל לגלים, הוא עשוי לתפוס את הגל, להתהפך ולפגוע בכם או בסובבים אתכם.

מבחינת נהלי בטיחות, אם מגיע מולכם גל גדול מידי בכדי שתוכלו להעביר את הגלשן מעליו, יש לבדוק את השטח סביבכם ולוודא שאין אף אחד שעשוי להיפגע מהגלשן. רק לאחר שווידאתם שהשטח פנוי, ניתן לתפוס בחלק של הליש הקרוב לגלשן ולצלול מתחת לגל שמגיע. האחיזה בליש תאפשר לכם לשמור את הגלשן קרוב אליכם ולעבור את הגל מבלי לסכן אף אחד. מומלץ שלא לשחרר את הגלשן ולצלול גם אם אין אף אחד לידכם. הליש עשוי להימתח / להיקרע, לא ניתן יהיה לשלוט בגלשן או למנוע שהוא לא פוגע באף אחד. חשוב לזכור שמעבר לרצון שלנו למזער פגיעה באחרים, הגלשן הוא המצוף שלכם במים ולכן כדאי לשמור אותו קרוב אליכם בכל זמן.

כעת, שאתם יודעים איך נכנסים לים עם הגלשן, תחכו לתזמון הנכון ותתחילו לחתור לעבר נקודת השבירה של הגלים.

בכתבה הבאה – איך עומדים על הגלשן