גלישה באנגולה

Blog

המסע לאפריקה – גלישה באנגולה

לאחר אין ספור סיפורים מקדימים על הנופים, הגלים, התרבות, ריקודי הסמבה והייחודיות של המדינה – עכשיו הגיע תורי. ארוז ומוכן לדרך, מצוייד בגלשנים לכל ים שיקרא בדרכי, 2 חליפות, ארוכה וקצרה, כמה בגדים ומעט מאוד ציוד, עליתי על המטוס מישראל לפרנקפורט ומשם ללואנדה בירת אנגולה נרגש לקראת טיול גלישה מסוג אחר.

למי שלא מכיר, הרפובליקה של אנגולה ממקומת במערב אפריקה, מצפון לנמיביה ודרא"פ המדבריות ומדרום לקונגו הטרופית. 1,650 ק"מ של קו חוף ואינספור מפרצים טבעיים מייצרים גלים ארוכים ומושלמים אשר נשברים למאות מטרים על החופים הבתוליים של אנגולה.

במהלך הטיסה איני מצליח להרדם מרוב התרגשות, מדינה אשר פתחה את שעריה לתיירות לפני שנים בודדות, אני לא מכיר אף אחד שביקר שם, איני יודע למה לצפות. בנחיתה בלואנדה חיכתה לי קבלת פנים חמה, ביזוקה בארוס, השותף המקומי של גלובל סרף באנגולה (בחור פורטוגלי חברותי וחייכן אשר נולד באנגולה, גולש מקצועי לשעבר ומחלוצי הגולשים שהגיעו לאנגולה) חיכה לי כשבידו שלט ועליו רשום “Lucky Surfers” – ישר ידעתי שמדובר בי !
יצאנו לדרך בשני רכבי שטח מדוגמים בציוד מחנאות וכל מה שצריך בכדי להתמודד עם המסע לאורך חופה הפראי של אנגולה. במהלך הנסיעה, הנופים המרהיבים תפסו את תשומת ליבי, אפריקה היא יבשת מדהימה ואף פעם לא תדע למה לצפות. צפון אנגולה מאופיינת בנוף ירוק, נופים הרריים, מטעי בננות, שדות של יבולים ושטחים פתוחים שלא נגמרים.

מתחילים – קאבו לדו

התחנה הראשונה שלנו הייתה עיירת הגלישה המפורסמת ביותר באנגולה (שמעולם לא שמעתי עליה קודם לכן) – "קאבו לדו". בקאבו לדו חיכה לנו אחד הגלים הטובים ביותר שראיתי בחיי. גל ארוך (יכול להגיע ל 800 מטר) הנשבר על מפרץ חולי יפיפה. גובה הסוול היה בסביבות ה-מטר פלוס והגלים נפתחו מהפיק העליון ועד לחוף. הגלים נשברים בזווית אל תוך המפרץ וההרגשה היא שאתה גולש במקביל אל החוף. אני משער שביליתי בערך דקה על כל גל, מביצוע לביצוע וחיבור של עוד סקשן ועוד סקשן עד שכבר אי אפשר לעמוד על הרגליים. הדרך חזרה בחתירה היא כ”כ ארוכה שעדיף לצאת וללכת ברגל בחזרה את הדרך עד לפיק. אין מילים לתאר את רמות הסיפוק וההנאה אותם חשתי לאחר הסשן בקאבו לדו.

קאטאנאס

לאחר שהורדנו את המתח יכלנו להתחיל את המסע רגועים ומסופקים וכך התחלנו להדרים לכיוון מדבר נמיב. לאחר כ-3.5 שעות נסיעה הגענו לעיירת החוף הראשונה, כפר דייגים אשר קיבל את השם “קאטאנאס”, אשר משמעו בפורטוגזית – מצ’טה. השם ניתן לכפר, לאחר תקרית של הגולשים הראשונים אשר גילו את הכפר מיד לאחר סיום מלחמת האזרחים בשנת 2002. בהגיעם לחוף בשעות הערב, במטרה להקים מחנה ולהעביר את הלילה ברוגע, נדהמו לראות את כל חברי הכפר מחכים להם עם מצ’טות בידם מאחר ולא ידעו כי המלחמה הסתיימה; לאחר בירור מול ראשי הכפר, איפשרו לגולשים להישאר בחוף ולישון, וכך נתקבל השם.
"קאטאנאס" – שבירה שמאלית ארוכה ואיכותית המציעה גלים ארוכים הנשברים על קרקע סלעית בשילוב של חול וחלוקי נחל. הגלים מאוד ידידותיים וכיפיים ומציעים מגוון סקשנים לביצועים.
טמפ’ המים הייתה סביב ה20 מעלות, והטמפ’ בחוץ סביב 26-27, השמש הנעימה ומלטפת ומאפשרת לגלוש עם ווסט ובגד ים, תענוג! לאחר סשן הגלישה, יצאנו מהמים וגילינו שהצוות המלווה של הטיול כבר הקים את המחנה, האוהלים שלנון פרוסים והאוכל כבר על השולחן. עייפים, שבעים ומרוצים, הלכנו לישון באוהלים בציפייה להתעורר לשלל הרפתקאות שאיתו יביא יום המחר.
לאחר השקמה נעימה אל מול זריחה מדהימה עם הקפה של הבוקר, נכנסנו לסשן נוסף בקאטאנאס. הגלים והתנאים השתפרו לאור הסוול שנכנס ובריזת ה"אופ-שור" הקלילה של שעות הבוקר שליטפה את הגלים. יצאנו מהמים לארוחת צהריים מפנקת כאשר לאחריה קיפלנו את הציוד, העמסנו את הרכבים והמשכנו במסע דרומה.

ממשיכים דרומה

התחנה הבאה בה עצרנו – "קאבו נגרו". מפרץ מדברי מדהים ביופיו, המשקיף על פוינט שמאלי ארוך במיוחד, המציע סקשנים שונים לביצועים וצינורות מפתיעים. דרופ מהיר וקירות ארוכים המתגלגלים לאורך כל המפרץ מעל קרקע חולית ורדודה, מה שמקל על הכניסה והיציאה מהמים. זהו באמת מקום קסום ובתולי והגלים המדהימים מתאימים לכל רמה. למרות העייפות מהנסיעה, התמלאנו באנרגיות למראה הגלים, עלינו על חליפות קצרות, פרקנו את הגלשנים ורצנו לסשן שקיעה מרהיב שלא אשכח. לאחר הסשן, הדלקנו מדורה, ביזוקה הכין פויקה מפנק בכל טוב, שלפנו את הגיטרות והחלנו לג’מג’ם, עוד יום מדהים שתם לו.

בבוקר, לאחר סשן גלישה נוסף שלא אכזב בקאבו נגרו, יצאנו לכיוון פלמינגו לודג’. הלודג’ ממוקם באמצע המדבר, מול נופים מרהיבים, ומושך אליו גולשים ודייגים מכל העולם. במקום תוכלו לבחור בין לינה בחדרים מפנקים או לחלופין במתחם הקמפינג, הכולל שירותים ומקלחות עם מים חמים. מאחר וכבר התרגלתי לקמפינג, החלטתי ללון במתחם האוהלים בכדי לשמור על האווירה. שאר הקבוצה בחרה גם היא באוהלים על פני החדרים מאחר ובאמת מדובר בחוויה ייחודית.
הגענו אל הלודג' לקראת שקיעה ולאחר מקלחת חמימה ומפנקת ישבנו לאכול ארוחת ערב משביעה, דגים, תפו”א, סלטים ובירה קרה, סיום מושלם ליום מושלם .
האזור מאופיין במספר רב של פוינטים במרחק נסיעה של עד שעה צפונה או דרומה, כאשר מצפון ממקומים מספר מפרצים המכונים ” שלושת האחים”, המספקים שלושה פוינטים שמאלים ארוכים במיוחד, וביץ' ברייק נוסף, בשם “פישרמנס”, העובד במיטבו בסוול נמוך
כדי לתפוס את התנאים האידאלים יצאנו לכיוון “שלושת האחים” לפני הזריחה. את כל הדרך נסענו על קו החוף ברכבי השטח המתאימים למשימה. ישר היה ניתן לראות כמה אזור זה שונה לחלוטין בנופו מהצפון הירוק של אנגולה. באיזור משטחי דיונות ומפרצים טבעיים רבים, האיזור כ”כ בתולי עד כי פתחנו בעצמנו נתיבי נסיעה במספר מקומות, הרגשתי כי יתכן ואני בין הגולשים הבודדים שגלשו פה.
ממעלה הצוק הבחנו בגל מושלם שמתגלגל לו לתוך אחד המפרצים, היה זה ה"האח הקטן" שנשבר בצורה מושלמת. 300 מטרים של קיר מושלם לביצועים, עם סקשן אחד צינורי, הנשבר על קרקע חולית וסלעית.
כולנו נהננו מהגל וגלשנו בו במשך שלושה ימים בעוד ישנו בפלמינגו לודג’. הגלים, האווירה, הנופים והאוכל המדהים (לא אשכח את מרק הדגים המושלם שחיכה לנו באחד הערבים) סיפקו חוויה מדהימה עליה הייתי חוזר בלי למצמץ.

מלכת המדבר

משם, יצאנו לדרך אל היעד האחרון והדרומי ביותר אשר שוכן בקרביים של מדבר נמיב, "טומבאה". זהו ה-גל בה’ הידיעה! צינור כבד וארוך הנשבר על קרקע חולית ומעט הזכיר לי את פורטו אסקונדידו שבמקסיקו. לצערינו, התנאים אינם היו אידיאליים ואף מאתגרים מידי. בהמלצתו של ביזוקה בחרנו לוותר על הסשן ולצאת אל החוף הפתוח כדי לראות את הסירות הטרופות שבאיזור, המרחבים הפתוחים של אנגולה והחופים שלא נגמרים לאוקיינוס האטלנטי מזכירים לך בכל הזדמנות כמה המקום עדיין בתולי ופראי, באמת חוויה מעוררת הערכה.
למרות הציפייה לתפוס את טומבאה, עשינו פניית פרסה ומשם חזרנו לקאבו נגרו. קאבו נגרו כמובן סיפק את הסחורה ולמזלנו תפסנו ים מושלם. הגלים כלכך ארוכים ומפנקים שאתה מרגיש את שרירי הרגליים בוערים ממאמץ. כמה שלא תרצה, לא ניתן לרדת מהגל, הסקשנים נפתחים אחד אחרי השני ומושכים אותך לעוד ועוד..
ביציאה מהסשן חיכה לנו כרגיל מאהל מסודר, מדורה וארוחת ערב. עוד סיום קסום ליום מלא בחוויות חדשות.
ביום שאחרי, נסענו לגלוש בגל הנקרא “סלינס”, הגל נשבר אל מול כפר דייגים מקומי וקסום בפשטות שלו. קבלת הפנים הייתה מלאה בחיוכים ואנרגיות טובות. הנוף במקום היה מדהים, מדבר המלווה בבריכות מלח טבעיות ומפרץ עצום. לפני העזיבה קנינו בשוק הכפר דגים טריים אשר עזבו את הים ממש רגע לפני כן. את הלילה העברנו על מצוק טבעי ומיוחד הנקרא בנטיאבה, הכנו דגים על האש וסיר פויקה וג’ימג’מנו לרקע צלילי הגלים המתנפצים על הסלעים. הקרבה אל האוקיינוס והבתוליות של המקום יצרו תחושה מחשמלת.

סיכום המסע

ביום למחרת התחלנו את דרכנו חזרה צפונה לכיוון קאבו לדו, הדרך הייתה מלווה באין סוף גלים בתוליים שאיש עדיין לא חווה. הגענו אל קאבו לדו ושוב נחשפנו לשלמות של היום הראשון, קשה להסביר במילים את רמות הסיפוק שהגלים המושלמים האלה מספקים. גלים בגובה ראש מתגלגלים מהפיק הראשון אל תוך המפרץ החולי וכל גל מרגיש ניצחי. סוף מושלם לטיול מושלם!
הדרך חזרה לשדה התעופה שבלואנדה לוותה בנופים קסומים המשתנים מגווני חול לגוונים ירוקים, לא האמנתי שהטיול שלנו כבר נגמר. אנגולה השאירה בי המון הערכה לנופים הפתוחים של מערב אפריקה והמון טעם של עוד. ככה טיול גלישה אמיתי צריך להרגיש! אין ספק שאחזור לחקור את רצועת החוף הבתולית והמדהימה הזו

קצת פרטים יבשים על טיול גלישה לאנגולה: עונת הגלישה: מאי-אוקטובר / סוול: מחזוריות גבוהה, כיוון דרום-מערבי / רוח: צפון-מזרחית עד דרום מזרחית / טמפ' מים: ℃17-22 / אקלים: טרופי-מדברי / אטרקציות עיקריות: מדבר נמיב, פארקי טבע לאומיים ושמורת טבע, מפלי המים בנהר "קוואבו" והנוף המרהיב בקניון "טונדבלה".