טיול גלישה למלדיבים – המדריך

Blog

כתבת עומק על האיים המלדיבים

כבר שנים רבות שהאיים המלדיבים נחשבים כיעד מוביל לטיולי גלישה, המציע מגוון רחב של חופי גלישה ברמה עולמית ומזמן גולשים מכל העולם לאורך כל השנה. מפאת הקרבה היחסית לישראל, מזג האויר הטרופי והגלים החלומיים, הפכו האיים המלדיבים ליעד מועדף על הגולש הישראלי. בכתבה הבאה אספנו מידע שימושי על המקום המדהים הזה, אזורי הגלישה השונים בו, ספוטים נבחרים וטיפים שתוכלו למצאו רק כאן. בין אם גלשתם במלדיבים בעבר, או בין אם מדובר ביעד הגלישה הבא שלכם על הגלובוס, המידע בכתבה הבאה יהפוך כל טיול גלישה למלדיבים לחווית גלישה בלתי נשכחת.

גיאוגרפיה וטופוגרפיה

האיים המלדיבים מחולקים ל-26 אטולים ויותר מ-1200 איים, כאשר כאשר 200 איים בלבד מאוכלסים ע”י האוכלוסייה המקומית. כל אטול הוא למעשה שרשרת איים בצורת טבעת שנוצר מאלמוגים, מה שיוצר מחזה מרהיב כאשר מתקרבים אל האיים מהאוויר. האיים המלדיבים הם המדינה השטוחה ביותר בעולם, והגובה המרבי מעל פני הים הוא 2.3 מטרים בקירוב. במאה ה-20 עלה גובה פני הים ביותר מעשרים סנטימטרים. מגמה זו צפויה להימשך, והיא מאיימת על קיומה של הרפובליקה. הצונמי שנגרם על ידי רעידת האדמה באוקיינוס ההודי ב-2004, הציף חלקים מהאיים והותיר תושבים רבים ללא בית. הצונמי גרם לשינויים כה רבים באיים, עד שהיה צורך לשרטט את מפותיהם מחדש.

גלישה במלדיבים

אם הייתם סבלניים מספיק והגעתם עד לכאן, הרווחתם!
גלישה במלדיבים מתרכזת למספר אטולים, כאשר הדומיננטיים ביותר מביניהם הם האטולים הצפוניים והדרומיים של מאלה עיר הבירה (North & South Male Atolls), האטול המרכזיים (Central Atolls), והאטולים הדרומיים הידועים גם בשם הובדו ואדו (Huvadhoo & Addu Atolls).
הזמן הטוב ביותר לגלישה במלדיבים הוא בחורף של חצי הכדור הדרומי, הנמשך בין החודשים פברואר לאוקטובר. במהלך תקופה זו, רוחות מערביות חזקות שנושבות בהמיספירה הדרומית גורמות לסופות שמייצרות סוואלים חזקים ודוחפות אותם לכיוון הארכיפלג. הסוואלים הגבוהים ביותר במלדיבים הם בחודשים יוני, יולי ואוגוסט, כאשר בתקופה זו הרוח הינה אופשור ברוב שעות היום. האיים המלדיבים חשופים לאותם הסוואלים בדיוק כמו אינדונזיה, מלבד העובדה כי קו הרוחב הגבוה יותר שלה והחשיפה לכיוון דרום מזרח, מציעים תנאי גלישה נוחים יותר ופחות מאיימים. הגלישה באטולים השונים של האיים המלדיבים מושפעת מהמונסונים הצפון-מזרחיים ודרום-מערביים שפוקדים את האזור לאורך כל השנה. במהלך המונסונים הצפון מזרחיים (פברואר עד אפריל), תנאי הגלישה אופטימליים באיים הדרומיים. ממאי ועד אוקטובר, תקופת המונסונים הדרום מערביים, אזורי הגלישה הטובים ביותר הם באטולים הצפוניים (מאלה) או באטולים המרכזיים.

האטול הצפוני של מאלה (North Male)
עונה מומלצת: אפריל – אוקטובר

כאשר אנשים חושבים על טיול גלישה במלדיבים, הם חושבים על האטול הצפוני של מאלה. אמנם הרבה השתנה מאז שהאטולים של מאלה "התגלו" במקור על ידי גולשים בשנות ה -70, הגלים המוכרים עדיין שם והם עדיין מושלמים. האטול של מאלה אירח בשנים האחרונות מספר תחרויות בינלאומיות ומקצועיות, אשר הפכו אותו לחלק בלתי נפרד מסצינת הגלישה הבינלאומית.

סולטאנס (Sultans):

שבירה ימנית על וארוכה על ריף עמוק יחסית המתאימה לגולשים בכל הרמות. הסקשנים השונים והמגוונים לאורך הגל מתאימים לכל סוגי הביצועים והופכים את סולטאנס לחוף שניתן להינות בו כמעט בכל התנאים ומתאים מאוד לשיפור יכולות הגלישה.

צ'יקנס (Chicken's):

גל שמאלי מצוין וארוך במיוחד, לגולשים בכל הרמות. מפאת אורכו של הגל, ישנם בצ'יקנס שני אזורי 'טייק אוף', באינסייד ובאווט סייד, שמאפשרים לבחור את הנקודה המתאימה לכם ביותר ויוצרים פיזור טבעי של הגולשים לאורך הגל. בסוולים גבוהים, צ'יקנס מספק מספר סקשנים חלולים אשר יאתגרו כל גולש.

קוקס (Cokes):

הגל החלול והמאתגר ביותר באטול הצפוני שנחשב לאחד הטובים בכל המלדיבים. בסוואל גבוה, הצינורות שתראו בקוקס לא יביישו שום חוף באינדונזיה. הריף בקוקס רדוד באופן יחסי, ולמעט בימים נמוכים זהו גל שמתאים בעיקר לגולשים מתקדמים.

נינג'ס (Ninjas):

שבירה ימנית הממוקמת בסמוך לקלאב-מד קאני. נינג'ס נחשב לגל הרך ביותר באטול הצפוני ומתאים לגולשים מכל הרמות כולל מתחילים בעלי ניסיון בסיסי בגלישה.

ג'יילס (Jails):

גל פופולרי ביותר הנמצא מול האי "Himafushi", שבעבר שימש כבית כלא ומשם גם מקור השם. זהו גל ימני וארוך מאוד, מצויין לביצועים ומתאים לכל הרמות. ג'יילס זו בחירה מצוינת כמעט בכל יום נתון ונדיר שתתאכזבו אם תחליטו לבדוק את מצב הגלים שם.

האטול הדרומי של מאלה (South Male)
עונה מומלצת: אפריל – אוקטובר

לא הרבה יודעים, אבל האטול הדרומי של מאלה קרוב יותר לשדה התעופה Hulumale מאשר האטול הצפוני ומציע גלים מושלמים לא פחות, כמעט ללא גולשים. בעוד שטיול גלישה למלדיבים לרוב מתרכזים אל האטול הצפוני, באטול הדרומי תמצאו גן עדן לגלישה שטרם נחשף לקהל הרחב.

ריפטיידס (Riptides):

שבירה ימנית חזקה המתאימה לגולשים מתקדמים וממקומת בתעלה (צ'אנל) בין שני איים. בקרבת השבירה יש לעיתים זרמים חזקים ומכאן גם שמו. האיים המקיפים את השבירה הינם בתוליים והנוף עוצר הנשימה הנגלה לעין כשיושבים בפיק בהחלט שווה את האתגר.

טווין פיקס (Twin Peaks):

גל שמאלי ארוך בעל מספר סקשנים שמתאימים לגלישת היי-פרפומרס וביצועים רדילקיים. מיקומו של הגל חושף אותו למרבית הסוואל ולכן זוהי בחירה מצוינת כאשר בימים בהם הגלים נמוכים ביתר החופים.

גורו'ס (Gurus):

גל שמאלי מצוין שנשבר על שונית באמצע הים. הפוטנציאל של הגל הזה מתממש בשיאו כאשר הרוח נושבת מכיוון צפון או צפון מערב וכאשר כיוון הסוואל הינו דרום מזרחי. גורו'ס מומלץ ביותר כאשר גובה הגלים הוא מעל הראש.

נאטיבס / פוקסיז (Natives / Foxys):

ממוקם ליד Kandooma Resort, שבירה זו ידועה בשמות שונים, תלוי את מי שואלים. לפעמים נקרא Foxys ולפעמים בשם Natives, אבל כשהתנאים נכונים אף אחד לא באמת מודאג לגבי השם. זהו גל שיכול לספק צינורות נחמדים ולהגיע לאורך שלא יבייש את הגלים הטובים ביותר במלדיבים.

האטולים המרכזיים (Central Atolls)
עונה מומלצת: מאי – אוקטובר

האטול המרכזי מוכר פחות מהאטולים של מאלה, אך מדובר בגן עדן לגלישה שטרם התגלה להמון הרחב. למרות האיים המרכזיים מעט יותר חסומים לסוואל ומקבלים פחות גובה מהאטולים הצפוניים, השבירות והגלים באזור מספקים את הסחורה ומציעים מגוון אפשרויות של גלים עם בתדירות גבוהה וצינורות שקופים וחלולים. אידאלי לגולשים שמחפשים גלים נוחים, ללא צפיפות של גולשים בפיק ובאיכות שניתן למצוא רק במלדיבים. חופשת גלישה מושלמת.

יין יאנג (Yin Yang):

יינג יאנג זו שבירה ימנית חזקה שהתגלתה לראשונה בשנת 1996 על ידי הגולש המפורסם פאט או'קונל. מאז, כל טיולי היאכטות שמגיעים למרכז יודעים לבדוק את הספוט באופן קבוע. זהו הגל העקבי ביותר באזור ונחשב כ'מניה הבטוחה ביותר' באטול המרכזי.

בדיוג' (Bedhuge)

שבירה ימנית שנגישה אך ורק באמצעות סירה. גל זה נחשב למרוחק יחסית ועד לא מזמן היה מוגדר כסודי יחסית. גובה הגלים האידאלי בחוף זה נע בין 60 ס"מ ועד מטר וחצי. זהו נחשב לאחד הגלים הכיפים והמועדפים ביותר על כל מי שמגיע לאזור האיים המרכזיים.

מכונה (Machine):

באופן שנאמן לשמו, הגל הזה פשוט עובד כמו מכונה משומנת! ישנה אגדה אורבנית שהשם ניתן למקום בגלל שבימים גבוהים צריך לחתור כמו 'מכונה' כדי לחזור לפיק. זהו גל חזק ומאתגר מצד אחד, אך לתפוס אותו עובד כמו שצריך זוהי חוויה מדהימה לכל גולש.

הפליטים (Refugee's Lefts):

גל שמאלי מעולה שעובד החל מים של 60 ס"מ ועד ל2 מטרים. השבירה נוטה לקבל קצת יותר סוואל מאשר במקומות אחרים מסביב – מה שהופך את הגלים שגם ככה כבדים באופן יחסי למאתגרים אף יותר. למרות התנאים האידיאליים הם בסוואל דרום מזרחי, החוף עדיין יכול להיות כיף מאוד לגלישה בכל סוואל דרומי ובכל טייד, כל עוד הרוחות צפוניות. השבירה נקראת גם Froggie (צפרדעים) כי האי הקרוב מארח צפרדעים רועשות במיוחד…

האטולים הדרומיים (Huvadhoo & Addu)
עונה מומלצת: פברואר – אפריל, אוגוסט – אוקטובר

טיול גלישה כמו פעם. ממוקמים בחלק הדרומי ביותר של המלדיבים, האטולים הדרומיים הם מהמקומות הבודדים בהם תוכלו למצוא מספר שבירות ברמה עולמית אחת אחרי השניה ריקות כמעט לחלוטין מגולשים. למרות שייתכן כי המקום לא יהיה נטוש לחלוטין, פחות יאכטות וטיולי גלישה פועלים באזור זה, מה שגורם אפילו לשבירות הפופולריות ביותר באזור להיות צפופות משמעותית פחות מבכל אזור אחר במלדיבים. ניתן להגיע לאטולים הדרומיים בטיסת פנים קצרה משדה התעופה במאלה ולטייל בין האיים באמצעות יאכטה.

ביקונס (Beacons)

ביקונס (איתות בוהק) זו השבירה הראשונה בה יאכטות שמגיעות מאזור המרכז נוטות לעצור בה ומכאן גם שמה. עם זאת, למרות שמדובר בחוף הראשון, זו לא הקפיצה הרכה ביותר למים, שכן ביקונס נחשב בעיניי רבים לגל החזק ביותר בכל האיים המלדיבים.
זהו גל ימני חזק ומהיר שנשבר על ריף וחשוף לסוואלים מכיוונים שונים.

טייגר סרטייפס (Tiger Stripes)

ממוקם במפרץ צר בין איי גן וג'דהדו, הגל הזה מתפתל על פני שונית מעוטרת בצבעים צרים שנראים כמו פסים על נמר. טייגר פסים, המכונה לעתים רקטות, הוא גל שמאלי פתוח שלרוב לא נהיה חלול כמו כמה מהגלים סמוכים, אך מפצה על זה עם קירות ארוכים ועקביים, המתאים למגוון של גולשים ומספק גלים מעולים ברוב תנאי הים.

בלו בואלס (Blue Bowls)

בלו בואלס, או בעברית קערות כחולות הוא תחנה מועדפת על יאכטות וסירות שמגיעות לאטולים הדרומיים, לא רק משום שזהו גל ימני ארוך ונוח, אלא גם משום שעצירה שם מאפשרת הזדמנות לפגוש את האוכלוסייה המקומית ולבלות זמן בכפר המקומי הסמוך. שילוב של תרבות וגלים מדהימים – חוויה ייחודית באמת.

חמישה האיים (Five Islands)

בדומה לבלו בואלס, חמישה האיים הוא גל ארוך לימין שמוגן היטב מרוחות דרומיות ודרומיות מערביות. בימים טובים, הגל זורק חזק ונהיה חלול כשהוא רץ לאורך השונית. הגל נשבר בכמה סקשנים שונים, וכשפוגע סוואל דרומי טוב ניתן לחבר את כולם לכדי גל אחד ארוך. כשזה קורה, תצפו לתפוס את אחד הצינורות הארוכים והנקיים ביותר באטולים הדרומיים.

רוצים לדעת עוד על האיים המלדיביים ואילו חופשות גלישה ניתן להרכיב שם? מוזמנים ליצור איתנו קשר ונשמח לחלוק מהידע שלנו על מנת לארגן לכם טיול גלישה למלדיבים שיתאים בול בשבילכם.