לעמוד על הגלשן בשלושה צעדים פשוטים

Blog

איך לעמוד על הגלשן בשלושה צעדים פשוטים

בכתבה הקודמת, הסברנו על הגלשן עצמו, החלקים שלו ואיך לשאת אותו נכון אל ובתוך המים.
מכיוון שהגלשן נועד כדי שיעמדו עליו, בהדרכה הבאה נפרט איך עומדים על הגלשן בכמה שלבים פשוטים. כדי להצליח לעמוד על הגלשן, אנחנו קודם כל צריכים לדעת להתמקם עליו כמו שצריך במצב שכיבה. רק לאחר מכן, נוכל לתפוס גל באופן עצמאי או בעזרת מדריך ולתרגל את העמידה על הגלשן.

איך שוכבים נכון על הגלשן?

אם אי פעם יצא לכם לגלוש או שסתם ניסיתם לשכב על הגלשן ולהתייצב אתם בטח יודעים שזה מורכב יותר ממה שזה נראה. בעזרת מספר טיפים קטנים אפשר להפוך את התהליך לפשוט יותר או לפחות מודע יותר. גלשנים הם לרוב סימטריים. כלומר, אם נחצה את הגלשן ל-2 לאורכו, צד ימין יהיה זהה לצד שמאל. לעומת זאת, אם נחצה את הגלשן לרוחבו נגלה שהחרטום והזנב לא סימטריים. למה זה חשוב? אנחנו מבינים שעל מנת לשמור על איזון עלינו למקום את הגוף שלנו בדיוק במרכז הגלשן. במרבית הגלשים יש שדרית עץ תומכת הממוקמת בדיוק במרכז לכל אורכו של הגלשן. אם לגלשן שלכם אין שדרית, תנסו לדמיין פס שרץ לכל אורכו של הגלשן ומחלק אותו לשני חלקים זהים ושווים בגודלם. השאיפה שלנו בעת השכיבה על הגלשן היא לשמור את הגוף כמה שיותר ישר וכמה שיותר ממורכז מעל השדרית. מבחינת המיקום שלנו ביחס לאורכו של הגלשן, נרצה לשכב כך שקצות האצבעות של הרגליים נוגעות בזנב של הגלשן. אם היינו שוכבים בדיוק במרכז גם לאורכו של הגלשן, החרטום היה שוקע במים ומונע מאיתנו להתקדם בזמן החתירה. אם נשכב אחורנית מידי ונוציא את קצות האצבעות אל מעבר לקו הזנב, החלק האחורי של הגלשן ישקע במים וייצור גרר שיקשה עלינו לחתור באפקטיביות.

איך עומדים על הגלשן?

שלב ראשון – דחיפה של הזרועות

כאשר אנחנו כבר ממוקמים על הגלשן ורוצים להיעמד, חשוב למקם את כפות הידיים פרוסות מתחת לחזה. מנח הידיים צריך להיות כזה שיאפשר לנו להרים את הגוף בעזרת הידיים בקלות יחסית. מיקום של הידיים מעבר לקו החזה או מאחוריו יגבילו את היכולת שלנו לדחוף את הגוף למעלה ולייצר מנוף. התנוחה דומה לתנוחת פוש-אפ (שכיבות שמיכה).

*טיפ חשוב – בניגוד לתרגול היבש בו אנחנו על החול, המים הם משטח פחות יציב. יש נטייה לאחוז את הריילים כאשר מנסים להתרומם במקום לפרוש את כפות הידיים על המשטח העליון של הגלשן. אחיזה של הריילים, תגרום לנדוד של הגלשן מצד למצד במים ופגיעה ביציבות מה שיקשה על יישור הידיים ומעבר לעמידה. פרישה נכונה של כפות הידיים מתחת לבית החזה תייצר שטח פנים גדול יותר עם מרכז הגלשן וכתוצאה מכך יותר יציבות בניסיון לעמוד.

שלב שני – קיפול הרגל האחורית ל-90 מעלות

אחרי שדחפנו את הגוף מעלה בעזרת הזרועות, נרצה לקפל את הרגל האחרוית כך שתיווצר זווית של 90 מעלות בין השוק לירך. דרך נוספת לדעת שאתם מבצעים את השלב השני בצורה טובה הוא להרגיש את החלק הפנימי של כף הרגל מונח כולו על הדק של הגלשן.

*טיפ חשוב – יש לשים לב שכאשר אנחנו מקפלים את הרגל וממקמים את כף הרגל האחורית על הגלשן אנחנו פחות או יותר על קו מרכז הגלשן. זוכרים את הקו שדיברנו עליו כאשר אנחנו שוכבים על הגלשן? אם בזמן העמידה לא נמקם את הרגל במרכז, הגלשן עשוי לקבל תפנית ונאבד את שיווי המשקל לפני שהצלחנו להתייצב על הגלשן.

שלב שלישי – להביא את הרגל הקדמית בין שתי הידיים

השלב השלישי הוא כמעט טבעי. לאחר שהידיים שלנו מתוחות והרגל האחרוית ממוקמת, נוכל להשלים את העמידה על הגלשן בעזרת דחיפת הרגל הקדמית אל בין הידיים. ייתכן שבהתחלה להביא את הרגל ממש אל בין הידיים יהיה מעט קשה אך זו צריכה להיות השאיפה.
לאחר שהבאתם את הרגל בין הידיים אתם למעשה עומדים. שתי הרגליים מונחות על הגלשן והידיים יתנתקו מהאחיזה בצורה אוטומטית. כעת יש להרים מעט את הגוף על מנת שלא להיות שפופים מידי אך חשוב לשמור על כיפוף בברכיים ולא לנעול אותן.
*טיפ חשוב – תתאמנו על השלב השלישי על יבש. דרך טובה לעשות את זה אפילו בבית היא להסיר את הרחבות מהגלשן כדי שלא ישברו ולהניח את הגלשן ישירות על הרצפה. שימו לב שכאשר אתם מבצעים את העמידה הרגל הקדמית אכן נוחתת קרוב אל בין הידיים. אם לא תשלחו את הרגל רחוק מספיק, הפיסוק שלכם יהיה קטן ומיקום הרגליים בחלקו האחורי של הגלשן מה שיוביל במהרה לאיבוד שיווי משקל. לעומת זאת, רגל קדימה מידי תיצור פיסוק רחב מידי בין הרגליים מה שיגביל את יכולת התנועה והתמרון. על מנת לוודא שאתם קופצים לנקודה הנכונה, אתם יכולים להשתמש בשרוך ולמקם אותו בקו הידיים שמונחות על הגלשן. כך תוכלו לדעת כמה קרוב הגעתם עם הרגל לנקודה הרצויה.

איך לשמור על עמידה נכונה

עכשיו שאתם כבר עומדים, צריך רק לדייק את מנח העמידה ולוודא שאתם יציבים. אז מה בעצם אפשר לעשות כדי לוודא שתהיה לנו יציבות על הגלשן?

1. בירכיים תמיד כפופות – בגלישה לא נועלים בירכיים. נעילת בירכיים הופכת אותנו למעין תורן לא גמיש ונועלת לנו את הגמישות בכל חלק הגוף התחתון.

2. גב ישר – אנחנו רוצים לשמור את הגוף מעל הגלשן. תמיד. אתם תשמעו את הדגש הזה עוד הרבה פעמים. מה זה אומר? הגב צריך להיות זקוף יחסית כך שהכתפיים יהיו בקו אחד עם הבירכיים והמותניים בקו אחד עם הקרסוליים. יציאה עם הגוף משטח הגלשן (הישענות עם הגב קדימה או אחורה במקום כיפוף ברכיים תוביל לאיבוד שיווי משקל).

3. יד קדמית מורה – היד הקדמית שלנו צריכה להישלח ישר לכיוון אליו אנחנו רוצים להגיע. לרוב, בתחילת הדרך נרצה לכוון את היד באותו הכיוון אליו פונה החרטום של הגלשן.

4. מבט מלווה – כמו בענפי ספורט נוספים, גם בגלישה המבט מוביל את התנועה. לאן שאתם מסתכלים לשם אתם הולכים. הרימו את הראש והסתכלו לאופק. שמירת המבט באזור הרגליים תגרום לאי יציבות.

כעת, שאתם יודעים איך לשכב נכון על הגלשן ומכירים את שלושת הצעדים הפשוטים לאיך עומדים על הגלשן אתם יכולים לתרגל בעצמכם בבית, על החוף או במים. דגשים שחשוב לעבוד עליהם הם מיקום הרגליים בזמן העמידה, מהירות הקפיצה (שלבים 1+2+3) ויציבות לאחר עמידה.
בכתבה הבאה – איך עומדים על הגלשן